20 Şubat 2012 Pazartesi

Bilmek Öğrenmek Gerek, Bölüm 3

Uzun bir aradan sonra kaldığımız yerden devam...

D
Deviasyon/Yapay Sapma: Teknenin kendi manyetik alanları nedeniyle manyetik pusulada meydana gelen hata.
Dingi: Kürekle ilerleyen iş amaçlı veya spor amacıyla genelde nehirlerde kullanılan bir çeşit tekne. Yarış ve gezi amaçlı, yelken takılarak kullanılan küçük tekneler de dingi olarak bilinir.
Donanım:  Bir teknede direk ve serenleri destekleyen, yelkenleri basmak, indirmek ve kontrol etmek için kullanılan halatların tamamı.
Draft/Su Çekimi: Teknenin su hattından aşağıda kalan kısmının derinliği.
Dümen Palası/Yelpaze: Tekneyi istenilen yöne çevirmek için kıça takılan yelpaze şeklindeki parça.
Dümen Suyu: Teknenin geçtiği yerde dümenin arkasında bıraktığı karışık su.

E
El İncesi: Yanaşırken, kalın bağlama halatlarını karaya vermek için kullanılan ve ucunda bir ağırlık olan ince halat.
EPIRB (Emergency Position Indicating Radio Beacon): Batmakta olan bir teknenin veya onu terk eden kazazedelerin yerini radyo sinyalleri göndererek uydular aracılığıyla arama kurtarma merkezlerine bildiren cihaz.

F
Faça Etmek: Faça yelken. Tekneyi durdurmak veya manevrasına yardımcı olmak için yelkeni rüzgarla ters taraftan doldurmak.
Farş/Taban: Sintine üzerindeki döşeme tahtaları.
Fırışka/Firişka: Yelkenlere camadan vurmadan seyre müsait hafif rüzgar.
Frengi Deliği: Güvertede biriken suyun boşalması için küpeştelere açılmış delikler.
Flok: Ön direk ıstralyasına çekilen ve cenovadan küçük üçgen yelken.
Fora Etmek: Bir yere bağlı halat veya düzeneğin çözülmesi, açılması için verilen komut. Sivil denizcilikte mola olarak da kullanılır.
Furling/Yelken Sarma Sistemi: Yelkenlerin indirilmeden ıstralya, direk vb. gibi yerlere sarılıp açılmasını sağlayan sistem.

G
Gabyar: Görev yeri direk ve serenler olan denizci.
Gam: Halatın bükülmesi veya dönmesi.
Gırcala: Teknede çeşitli amaçlarla kullanılan ince halat, kalın iplik.
Gönder: Kullanıldıkları maksada göre değişik çap ve uzunluktaki ağaç veya metal çubuk.
GPS (Global Positioning System):  Küresel yer belirleme sistemi. GPS alıcısı sayesinde teknenin mevki, sürat, rota gibi verilerini uydu aracılığı ile saptayan sistem.
Gurcata: Yelkenli teknelerde direğin orta boyunda veya daha yukarısında, çarmıhları iki yana doğru açan metal veya ahşap çıkıntılar. Başa kıça dönük (açılı) veya düz olabilir.

H
Havuzluk/Kokpit: Tekne dümen dolabının veya yekenin bulunduğu geniş kısım, bazı teknelerde bu kısım küçük bir havuz olabilir.
Haydar: Denizcilerin inanışına göre kötü güçleri olan ruh.
Heç/Tavan Kapağı: Teknelerde kamara tavanından güverteye açılan kapak.
Hırça Mapası: Demir zincirinin teknedeki serbest ucunun denize kaçmaması için bağlandığı güçlü, sağlam mapa.
Hisa: Özellikle bir yelken veya bayrağı ama genel anlamda herhangi bir şeyi yukarı çekmek, kaldırmak.

I
Irgat: Teknenin baş kısmına konulan ve demiri çekmek için kullanılan aygıt.
Iskaça: Omurga üzerinde direğin oturması için yapılmış oyuk.
Iskota/İskota: Bir yelkenin rüzgara göre açısını ayarlamak için kullanılan halatlar. Ana yelken ıskotası, cenova ıskotası gibi kontrol ettiği yelkenin ismi ile birlikte söylenir.
Istralya: Bir teknede direği baş-kıç doğrultusunda destekleyen tel, çubuk, vb. gibi parça. Baş ıstralya direği öne,kıç ıstralya direği arkaya doğru tutar. Hareketli kıç ıstralya(ranır), mini ıstralya, kontrol ıstralyası gibi farklı görevleri olan ıstralyalar da vardır.

İ
İskele: Kıçtan bakıldığında teknenin sol tarafı.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder